наказ №27 про стан викладання фізики

ЧЕРНЯТИНСЬКА  ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ  ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

НАКАЗ

 

01.03.2018 р.                                               с. Чернятин                                               № 27

 

Про стан викладання фізики

і рівень навчальних досягнень

учнів 

 

 Серед навчальних предметів середньої школи фізика займає одне з провідних місць. Це є відображенням  того  об'єктивного загальновідомого  факту, що фізика — основа сучасної техніки і багатьох сучасних виробництв та технологій. Фізичні теорії і фізичні методи дослідження все більше проникають в інші природничі науки (хімію, астрономію, біологію) і дають важливі результати. Фізику вважають теоретичною основою сучасної техніки,  багато галузей якої виникли на базі фізичних відкриттів. Це — електроніка, радіотехніка, ядерна фізика і т.д.

Значення фізики відображено в річному  навчальному плані школи. Вона  серед природничих  наук  займає одне з провідних місць за кількістю годин, які відводяться на її вивчення.

Згідно з річним планом роботи школи, планом внутрішньошкільного контролю на 2017-2018 н.р. було здійснено перевірку стану викладання фізики у школі (наказ від 13.09.2017 р. №124 «Про організацію вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з фізики у 2017-2018 н.р.»)

      У процесі вивчення було відвідано 13 уроків вчителя фізики Мацанюк Ганни Миколаївни, проведено індивідуальні бесіди з учителем з питань вдосконалення навчально-виховної та самоосвітньої роботи,   проаналізовано стан матеріально-технічного і навчально-методичного забезпечення викладання предметів, рівень використання наявної бази, перевірено шкільну документацію, вивчено рівень навчальних досягнень учнів 7–11 класів.

    Мацанюк Г.М,. вчитель фізики, викладає в 7–11 класах, вчитель вищої категорії, педагогічний стаж – 36 років. Закінчила Вінницький державний педагогічний інститут ім. О.С. Островського, спеціальність -  математика.

Учитель добре ознайомлений з навчальними програмами, нормативними документами з питань освіти, методичними рекомендаціями щодо викладання фізики у 2017/2018 навчальному році.

Фізичний кабінет на слабкому рівні забезпечення навчальним обладнанням, матеріалами, що дозволяють проводити всі необхідні демонстраційні досліди, виконувати експериментальні завдання та передбачені навчальними програмами лабораторні роботи і роботи фізичного практикуму.    

Наочне обладнання, плакати, посібники та роздатковий матеріал оптимально систематизовано, що сприяє значній економії часу під час підготовки до уроків та в процесі їх проведення. Навчально-матеріальна база добре зберігається, своєчасно проводиться ремонт наявного обладнання, поповнюється наочність.

Вчитель дотримується правил техніки безпеки та пожежної безпеки під час проведення навчальних занять, відповідно до діючого Положення, про що робить відповідні записи в класних журналах та журналах з техніки безпеки.

У кабінеті фізики зібрано   довідники, збірники задач, проте більшість із них є морально застарілими.

Мацанюк Г.М. добре забезпечена навчально-методичною літературою,  фаховими періодичними виданнями  (науково-методичний журнал «Фізика та астрономія в школі» на І півріччя 2018 року).

Календарне планування Мацанюк Г.М. складено відповідно до діючої програми (Оновлена навчальна програма, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 р. №804; Програма для 10-11 класів , затверджена наказом МОН України №1021 від 28.10.2010 р. зі змінами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2016 р. №826).  Доцільно проведено розбивку тем за тематичним оцінюванням, передбачено форми проведення тематичних досягнень.

Під час перевірки виконання навчальної програми за І семестр 2017-2018 н.р. виявлено, що у всіх класах програму виконано.

             Вчитель веде класні журнали згідно «Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів», дотримується єдиних вимог щодо ведення тематичного обліку навчальних досягнень школярів.

Відвідані уроки підтвердили, що учителем доцільно визначаються та оптимально реалізуються навчальні, виховні та розвивальні завдання.

   Науково-методична підготовка Мацанюк Г.М. дає змогу проводити уроки з достатньо високим темпом, оптимально застосовувати словесні, наочні, практичні методи (розповідь, пояснення, бесіди, лекції, демонстраційний експеримент, демонстрації, лабораторні роботи і лабораторні практикуми, досліди, розв'язування задач), фронтальні, індивідуальні, групові форми навчальної роботи з учнями, раціонально використовувати кожну хвилину уроку, проводити диференціацію та індивідуалізацію навчальної діяльності учнів упродовж навчального процесу.

При виборі методів навчання вчитель враховує характер матеріалу, що вивчається, можливості відповідного класу та фактичний рівень загальноосвітньої підготовки школярів. Використовує сучасні інноваційні педагогічні технології (кабінет фізики обладнаний комп’ютером).

 Вчитель постійно планує та організовує різні види самостійної роботи учнів на уроці (робота з підручником, науково-популярною та довідковою літературою, розв'язування розрахункових та якісних задач тощо).

Виклад навчального матеріалу відзначається науковістю і доступністю, супроводжується використанням наочності (демонстраційний матеріал, таблиці, моделі, ІКТ).

Пояснення нового матеріалу проводиться у вигляді евристичної бесіди, а не розповіді. Мацанюк Г.М. намагається не робити  висновки, а підводить до них учнів і тільки після цього чітко їх формулює. Учень повинен не лише чути, а й бачити. Мацанюк Г.М. вважає важливими на уроках фізики демонстрації і фронтальний експеримент. Він сприяє утворенню достовірних уявлень про фізичні явища і процеси, слугує базою для розвитку мислення учнів. За йогодопомогою вчитель розв’язує фізичні проблеми, формує практичні вміння, розвиває практичні навички й пізнавальний інтерес учнів. Завдяки  короткочасності виконання, цей експеримент застосовується на будь-якому етапі уроку: при поясненні нового матеріалу, відпрацьовуванні практичних навичок, повторенні і узагальненні вивченого на уроці.

Так, у процесі ознайомлення учнів 8-го класу з вивченням механічної роботи, сили тертя, змін швидкості було використано фронтальний дослідницький експеримент, при встановленні характерних рис явища дифракції, визначення коефіцієнту трансформації.

 Зміст кожного досліду достатньо забезпечував належний рівень пізнавальної активності учнів. Реалізація частково-пошукового методу забезпечувала ефективність навчання. Певна увага вчителем приділяється домашньому експериментуванню учнів. Якість більшості уроків з фізики значною мірою залежить від того, наскільки вдало було підготовлено і проведено демонстраційний експеримент.

Для вчителя, розвиток пізнавального інтересу – один із важливих факторів організації пізнавальної діяльності учнів, він створює ефект зацікавленості вивчення матеріалу на кожному з етапів уроку (цікаві задачі, загадки, пізнавальні ігри, кросворди, вправа «Знайди помилку» та інші). На кожному уроці вчитель намагається оптимально поєднати різні методи і прийоми навчання (усні вправи різного характеру, частково-пошукові методи, роботу з підручником і довідковою літературою та інші.) З метою перевірки і оцінки рівня навчальних досягнень учнів використовує різні форми, прийоми та засоби контролю, а саме: кросворди, словникові диктанти, вправи «Знайди помилку» у схемах, текстах, «Пізнай прилад» (за його характеристикою), «Ефект бумерангу», «Замороки з бочки»,  що дає змогу оцінювати якість знань на різних етапах вивчення теми.                

     У 11 класі при вивченні теми «Дисперсія. Кольори тіл» Мацанюк Г.М. вчить учнів побачити, зрозуміти, відчути красу науки та процесу пізнання. Розповідає про кольори, якими можна відобразити гаму почуттів людини, про закони заломлення і відбивання світла, які завжди враховували художники. 

   Чітко простежується робота вчителя фізики з використання внутрішньо предметних і міжпредметних зв'язків з математикою, хімією, біологією та іншими предметами. Це сприяє забезпеченню узгодженості й наступності у викладанні, розвитку пізнавального інтересу, якісному засвоєнню навчального матеріалу не лише з фізики, а й інших навчальних предметів.

     Наприклад, з біологією при вивченні простих механізмів, з географії при вивченні атмосфери і майже на кожному уроці з математикою.  

    При вивченні теми «Взаємодія тіл» у 7-му класі вчитель пропонує наступні задачі:

-  Визначити скільки років дубу, якщо його висота становить 6,3 м,, а середня швидкість зростання — приблизно 0,3 м. за рік.

-   Які деформації виникають: у стеблах і коренях рослин; стовбурах дерев?

       У 9 класі під час вивчення реактивного руху вчителька розповідає про «живу ракету»-кальмара. Вивчаючи опір руху тіла в рідині й газі повідомляє, що дельфіни легко розвивають великі швидкості і навіть випереджають потужні сучасні кораблі. Вивчаючи тему «Електроліз та його застосування» на урок фізики простежується міжпредметний зв'язок з хімією. Учні повторюють валентність, види зв’язку, добування міді, алюмінію в чистому виді. В 11 класі при вивченні теми «Спектри» учні розглядають будову атома водню, гелію, пояснюють лінійчаті спектри цих елементів.

У процесі вивчення нового матеріалу вчитель опирається на здобуті учнями знання на попередніх уроках, їхній життєвий досвід.

Враховуючи матеріал, який вивчається, вчитель розкриває перед школярами елементи історичного розвитку фізичної науки, фундаментальних ідей та принципів фізики, ознайомлює з діяльністю та внеском відомих вітчизняних і зарубіжних фізиків у розвиток науки, підводить учнів до розуміння сутності наукового пізнання засобам фізики.

Так, у 11 класі учні при вивченні теми «Випромінювання та поглинання енергії атомів» знайомляться з діяльністю  Ернеста  Резерфорда, Нільса  Бора, у 8 класі при вивченні теми «Взаємодія тіл. Реактивний рух» з діяльністю українського фізика М. Кондратюка, російського вченого  С. П. Корольова,  у 9-му класі при вивченні закону електролізу  знайомляться з англійським вченим М. Фарадеєм.

Учитель ознайомлений з критеріями оцінювання знань, умінь, і навичок учнів, доводить ці критерії до відома учнів. Необхідну інформацію щодо критеріїв оцінювання школярі можуть почерпнути з інформаційного кутка у навчальному кабінеті фізики. Мацанюк Г.М. знайомить учнів з тривалістю вивчення теми, тематикою і термінами проведення лабораторних робіт, терміном та формою проведення тематичного оцінювання.

Моніторинг навчальних досягнень учнів за І семестр 2017-2018 гн.р. дозволяє стверджувати, що 33 % учнів успішно засвоює зміст шкільного курсу, розуміє суть основних фізичних понять, законів і теорій, може свідомо застосовувати набуті знання і вміння у навчально-пізнавальній практиці при пояснені явищ природи.

 

Клас

За списком

Початковий рівень

%

Середній рівень

%

Достатній рівень

%

Високий рівень

%

7

12

1

8

4

33

5

42

2

17

8

13

-

-

3

23

8

62

2

15

9

19

2

11

9

47

6

31

2

11

10

4

-

-

-

-

4

100

-

-

11

4

-

-

-

-

1

25

3

75

 

У частини учнів основні вміння й навички належно не сформовані, оскільки їх відтворення частіше відбувається на репродуктивному рівні. Троє учнів за І семестр 2017-2018 н.р.  мають початковий рівень навчальних досягнень.

               Прогалини в знаннях, уміннях та навичках учнів обумовлені різними причинами:

  • при розв'язуванні фізичних задач недостатня увага приділяється розвитку в учнів умінь робити їх фізичний аналіз;
  • мало розв'язується на уроці якісних задач; у процесі вивчення питання не спостерігалося такої важливої форми роботи з учнями, як складання ними задач, які за фізичним змістом подібні до тих, що були розв'язані на уроці;
  • мало уваги приділяється індивідуальній роботі з обдарованими дітьми та учнями,  які показують початковий рівень навчальних досягнень.

 В процесі навчання учнів фізики має місце ряд суттєвих недоліків:

1. Досить одноманітні методичні прийоми, використовують під час перевірки домашніх завдань.

2. Мало розв’язується якісних задач;

3. В більшості випадків закріплення та систематизація навчального матеріалу проводиться на репродуктивному рівні.

4. Недостатньо уваги приділяється виховуючій функції оцінювання знань учнів.

Виходячи з вищезазначеного, 

Н А К А З У Ю: 

1.     З метою розвитку творчих здібностей учнів систематично працювати над підвищенням методичного рівня викладання предмета, застосовуючи ефективні форми і методи навчання, зокрема проблемний, частково-пошуковий, дослідницький.

2.      Налагодити диференційовану роботу з різними за підготовкою категоріями учнів, ширше практикувати групові, індивідуальні форми роботи.

3.     З метою підвищення ефективності стану викладання фізики та  рівня самоосвіти ширше використовувати методику та фахову літературу, матеріали періодики і науково-популярної літератури, інтернет. 

4.     Активувати роботу з обдарованими дітьми з підготовки їх до предметних олімпіад.

5.     Кабінет фізики постійно поповнювати методичною, довідниковою літературою, дидактичними матеріалами, необхідними засобами навчання.

6.          Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Вишневську Л.Г.

                                  

                                                                             

 

Директор школи:                                                         А.КУЧИНСЬКИЙ

З наказом ознайомлені:

Л.Г.Вишневська

Г.М.Мацанюк