наказ №21 підсумок стану викладання біології

ЧЕРНЯТИНСЬКА  ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ  ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

НАКАЗ

 

08.02.2018 р.                                               с. Чернятин                                               № 21

 

Про підсумки вивчення стану

викладання та рівня навчальних 

досягнень учнів з біології (6-11 класи)

та екології (11 клас)

 

         У 2017-2018 н.р. згідно з річним планом роботи школи на 2017-2018 н.р. та наказу по школі від 13.09.2017 року №125 «Про організацію вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень з біології, екології, природознавства» протягом січня-лютого 2018 року адміністрацією школи в складі директора Кучинського А.Б. та заступника директора з навчально-виховної роботи Вишневської Л.Г. вивчено стан викладання біології, екології та рівень навчальних досягнень учнів 6-11 класів.

         Під час здійснення внутрішкільного контролю за станом викладання біології та екології увагу було зосереджено на дотриманні та виконанні чинних нормативно-правових документів і науково методичних рекомендацій:

  • «Науково-методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів 6-11 класів»;
  • Інструкція з ведення ділової документації у навчальних закладах, затвердженої наказом МОН України від 23.06.2000 року №240

Також контролю підлягали наступні питання:

  • навчально-методичне та кадрове забезпечення викладання біології та екології;
  • виконання вимог до сучасного уроку, впровадження інноваційних технологій навчання;
  • забезпеченість учнів підручниками;
  • виконання програми роботи з обдарованою молоддю у 2017-2018 н.р., результативність цієї роботи. 

1.     Програмове, навчально-методичне забезпечення.

Вчителька користується програмами та підручниками затвердженими МОН України: Програма для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом МОН від 07.06.2016 року №804; Програма для 10-11 класів загальноосвітніх закладів:  рівень стандарту, зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 14.07.2016 р. №826; Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів з екології. Наказ МОН України від 28.10. 2000 р. №1021.

Перевірка класних журналів показала, що вчитель біології та екології Ковтуцька І.А. виконує навчальні програми з біології та екології, зокрема лабораторні та практичні роботи, обов’язкові види контрольних робіт. Оформлення сторінок журналів здійснюється у відповідності до Інструкції щодо оформлення в класних журналах результатів навчальних досягнень учнів з біології та екології.

2.                Кадрове забезпечення викладання біології та екології.

Біологію в 6-11 класах та екологію викладає вчитель Ковтуцька І.А., вчитель вищої кваліфікаційної категорії, стаж педагогічної роботи 15 років. Рівень проведення уроків високий.

3.                Забезпеченість учнів 6-11 класів підручниками.

Усі учні 6-11 класів забезпечені підручниками з біології та екології на 100%.

4.                Впровадження інноваційних технологій, виконання вимог до сучасного уроку.

Досвід Ковтуцької І.А. розглядався на засіданні педагогічної ради школи (протокол №1 від 03.01.2018 р.).

Педагогічну проблему педагог реалізує завдяки пошуково-дослідним методам роботи, що задовольняє освітньо - виховні потреби учнів та призводить до формування предметних компетентностей.

Певний рівень дослідницьких компетентностей вчителька формує в процесі урочної роботи за умови використання різних видів дослідницьких завдань, проведення лабораторних та практичних робіт. Завдання вчителя полягає в тому, щоб створити комфортний мікроклімат на уроці, ситуацію успіху; зацікавити, здивувати для того, щоб учні прагнули до активного пізнання предмету, що допомагає осмисленню і більш глибокому засвоєнню матеріалу. Навчаючи біології, в навчальний і позанавчальний час, педагог створює атмосферу творчого пошуку, що допомагає школяреві більш повно розкрити свої здібності. Для цього Ковтуцька І.А. використовує елементи розвиваючого навчання: проблемні ситуації, творчі завдання, застосовує проектний метод, привертає учнів до самостійної науково-дослідної діяльності. Поєднання декількох технологій дослідного навчання, використаних на уроці, дозволяє зробити кожен урок захоплюючим і неповторним. З метою уникнення перенасичення уроку калейдоскопом методів, що стимулюють творчу діяльність учнів, вчитель використовує допоміжну карту-схему уроку (з авторським підходом) відповідно до поставленої мети та типу уроку.

 

Етап уроку

Тривалість хвилин

Форми роботи вчителя, технології навчання та методичні прийоми, засоби їх реалізації

Очікувані результати діяльності учнів

       

  

         Дослідницькі якості учнів вчитель розвиває при застосуванні таких методів навчання, що передбачають різні види діяльності учнів.

         До них належать:

  • роботи пов’язані з розпізнаванням і визначенням природних об’єктів (під час проведення лабораторних, практичних робіт, навчальних екскурсій, виконання завдань дослідницького практикуму чи домашньої лабораторії)
  • спостереження з подальшим реєструванням явища
  • проведення експерименту (при виконанні практичних і лабораторних робіт)
  • проектна діяльність

Виконання завдань, пов’язаних із вмінням розпізнавати та визначити природні об’єкти, розкриває дослідницький потенціал учнів. Наприклад, під час виконання лабораторної роботи «Будова бруньки» шестикласники проводять розпізнавання, запропонованих учителькою зразків пагонів, знаходять різні типи бруньок за розміщенням на пагоні (верхівкові, бічні), за формою – округлі (генеративні) та видовжені (вегетативні), а згодом визначають , які типи бруньок характерні для рослин, що розглядаються на уроці. Для узагальнення та систематизації педагог пропонує учням авторський прийом «Біологічний потяг знань» який дозволяє пригадати біологічні терміни та поняття, засвоєні раніше.

Відомо, що ніщо так не привертає увагу і не стимулює творчу роботу, як цікаве. На початку уроку вчителька загадує учням загадку (цікавий факт), відгадка на яку (ключ до розуміння) буде відкрита на уроці під час роботи над новим матеріалом.

Учителька вдало використовує на уроках біології у 8-му класі авторський прийом «Біологічні небилиці» в яких учням потрібно знайти і виправити помилки. В залежності від теми уроку небилиці можуть бути від мухи-цокотухи, царівни жаби кози Дерези, сірого вовка.

Педагог активно використовує у своїй діяльності проектні технології, які є інтерактивним, особистісно-орієнтованим методом, що розвиває в учнів самостійність, критичне мислення. Під час проектної діяльності учні складають звіти про свої спостереження за розвитком рослин, життям тварин, взаємозв’язками у природі, природними явищами, фіксують результат спостереження у щоденниках польових досліджень. Елементи дослідницької діяльності розвивають мислення учнів, спонукають їх до самостійних пошуків. Проектні технології вимагають міжпредметних зв’язків з курсів історії, хімії, фізики, географії, економіки. Особливо вдалими в учителя вони виходять на уроках екології.

На початку вивчення теми учням пропонує вчитель теми проектів. При визначенні теми обов’язково обгрунтовується її актуальність для сьогодення. Роль учителя-керівника в подальшій роботі учня є спрямовуючою та корегувальною.  Вчитель здійснює контроль за ходом дослідження, систематично перевіряє щоденник і результати спостережень, дає консультації.

Наприклад учням 5-го класу при підготовці до міні-проекту «Краплина» пропонується виконати просте короткотривале дослідження: «Як забруднена вода впливає на живі організми. Для цього у воду, у 10-ти літровому відрі додається склянка солі та оцту. Цією водою впродовж тижня підливають піддослідну рослину петунію гібридну. Таку ж забруднену воду налили у склянку і поставили проростати в ній цибулину ріпчасту. Інші кімнатні рослини кабінету біології поливають звичайною відстояною водою. Таким чином, впродовж 10 днів учні можуть спостерігати за зовнішнім виглядом, ростом та розвитком усіх рослин кабінету. При цьому учні 5-го класу, що працюють над даним дослідженням, кожного дня ведуть записи у щоденниках. Не важко здогадатися, що найгірший вигляд серед рослин мали петунія та цибулина. Таке короткотривале спостереження за станом кімнатних рослин під час їхнього поливу забрудненою і чистою водою надає можливість п’ятикласникам осмислити; систематизувати та узагальнити набуті знання, зробивши висновок: якщо середовище де існують живі істоти забруднене, вони поступово гинуть.

На своїх уроках вчителька формує в учнів уявлення про цілісність природи та місце людини в ній, розвиває в учнів пізнавальний інтерес до вивчення біології та екології.

Належну увагу вчитель приділяє розвитку пізнавальних здібностей учнів. Вміло використовує навчальне обладнання кабінету (таблиці, схеми, муляжі) Ковтуцька І.А. активно використовує елементи інтерактивних технологій, роботу в групах, парах.

Весь навчальний матеріал учитель пов’язує з життям, пов’язує з конкретними прикладами, показує практичне застосування біології та екології.

Вчитель, Ковтуцька І.А., у 2017 році взяла участь у Всеукраїнському конкурсі «Вчитель року» (номінація «біологія») і посіла І місце у Вінницькій області.

5.                Результативність роботи з предмету, реалізація програми «Обдарована молодь 2015-2020 рр.»

Варто відмітити, що впродовж останніх п’яти років вчителька  постійно готує призерів та переможців ІІ (районного) та ІІІ обласного етапів Всеукраїнських олімпіад з біології та екології.

 

Роки

ІІ етап

ІІІ етап

ІV етап

1

2014-2015 н.р.

І місце з біології

І місце з біології

ІV місце

 з біології

2

2015-2016 н.р.

І місце з біології

ІІІ місце з біології

 

3

2016-2017 н.р.

І місце з біології

ІІІ місце з біології

 

4

2017-2018 н.р.

І місце з біології

І місце з екології

   

    

Учитель регулярно організовує участь учнів у різноманітних конкурсах та інших обласних еколого-натуралістичних заходах, що проводяться на станції юних натуралістів у м. Вінниці, де учні школи систематично займають призові місця: 

2012 р. – І місце у Всеукраїнському конкурсі «В об’єктиві натураліста» - за відеофільм «Благородний лицар в хітинових обладунках» (учні 8-го класу Кваснєвська Анжела, Жуковський Михайло)

2012 р. – ІІ місце в обласній екологічній конференції на тему «Дослідження впливу деяких чинників на стан екологічної рівноваги річки Рів (Чеперната Марія, учениця 9 класу)

2013 р. – ІІ місце в конкурсі «Презентації навчальних екологічних стежин» (учениця 10 класу Чеперната Марія)

2014 р. – ІІІ місце в рамках науково-екологічної конференції. Проект «Збережи де стоїш, де живеш …» (учениця 11 класу Чеперната Марія) 

2015 р. – І місце в рамках науково-екологічної конференції. Проект « Дослідження ентомофауни Подільського краю» (учениця 7 класу Грубчак Діана)

2015 р. – І місце в акції «Птах року» (пелекан рожевий) – учениця 7 класу Грубчак Діана

2016 р. – І місце – в акції «Птах року» (стриж серпокрилець)

2017 р. – І місце – конкурс захист пошукових робіт «Пам’ятки садово-паркового мистецтва регіонів Вінницької області» (учень 8 класу Бортнік Юрій)

6.                Матеріально-технічна база кабінету. 

Робота щодо обладнання кабінету проводиться відповідно до Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх закладів, затвердженого наказом МОН України від 20.07.2004 р. №601.

Кабінет добре забезпечений навчальними програмами, підручниками, навчальними та методичними посібниками. В кабінеті діють постійні експозиції, створено каталог навчальних матеріалів. Навчальний кабінет забезпечений мікроскопом, мульти проектором, ноутбуком, екраном.

7.                Результати навчальних досягнень з біології за І семестр 2017-2018 н.р.

 

Клас

Кількість учнів

Початковий

%

Середній

%

Достатній

%

Високий

%

1

6

23

-

-

15

65

8

35

-

-

2

7

12

2

16

5

42

5

42

-

-

3

8

13

-

-

5

38

7

54

1

8

4

9

19

3

16

12

63

3

16

1

5

5

10

4

-

-

-

-

4

100

-

-

6

11

4

-

-

1

25

2

50

1

25

 

Ковтуцька І.А. навчає біології 75 учнів школи. Високого рівня досягло 3 учня школи, що становить 2 %. 31 учень школи має знання достатнього рівня, що складає 14 %, 38 учнів школи навчаються на середньому рівні, що становить 23 %. 

Відповідно до вищезазначеного, 

НАКАЗУЮ:

1.     Вважати стан викладання біології та екології на достатньому рівні.

2.     Заступнику директора з навчально-виховної роботи Вишневській Л.Г.:

1.     Продовжити контроль за станом викладання біології та екології у ІІ семестрі 2017-2018 н.р.

2.     Питання про стан вивчення біології заслухати на методичному об’єднанні вчителів предметів природничого циклу.

3.     Учителю Ковтуцькій І.А.:

1.     Постійно працювати з обдарованими дітьми під час підготовки до олімпіад та природничих конкурсів.





Директор школи:                                                         А.КУЧИНСЬКИЙ

З наказом ознайомлені:

Л.Г.Вишневська

І.А.Ковтуцька